30 січня 2012 року в межах проекту «Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Луцька», що став переможцем конкурсу, який проводила Асоціація підтримки та розвитку ОСББ та ОСН за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» «Мікрогранти на підтримку адвокаційних громадських ініціатив у м. Луцьку» відбувся круглий стіл на тему «Розвиток велосипедної інфраструктури міста Луцька».
Обговорити перспективи впровадження велосипедного руху задля покращення загальної транспортної інфраструктури міста долучились: Святослав Кравчук – перший заступник Луцького міського голови, Юрій Моклиця – голова Асоціації розвитку туризму на Волині, Ксенія Семенова (м. Київ) – керівник проекту «Український інформаційний центр велотранспорту», Дмитро Сандалюк – Президент Асоціації велосипедистів луцька, Наталя Бунда – начальник відділу розвитку туризму Луцької міської ради, Микола Осіюк – заступник департаменту ЖКГ Луцької міської ради, Борис Сорока – начальник відділу екології Луцької міської ради, Юрій Казімірук – начальник управління містобудування та архітектури, Ярослав Матвіїв – заступник начальника управління містобудування та архітектури, Тетяна Гнатів – начальник управління культури Луцької міської ради, Микола Іванюк – начальник управління міжнародного співробітництва та туризму, Олександр Лєсной – головний спеціаліст управління Держкомзему у м. Луцьку, представники громадського сектору, ЗМІ.
Таким чином, на круглому столі були присутні представники усіх відомств, які безпосередньо чи дотично мають відношення до формування єдиного вдалого механізму впровадження нової системи руху велосипедного транспорту містом. Учасники заходу спільно виробляли план дій для вироблення мережі велосипедних маршрутів, які б відповідали п’ятьом основним вимогам:
безпечні (виконані окремо від автомобільного руху або разом з ним при повільному русі чи виконанні інших засобів безпеки);
прямі (прокладені таким чином, щоб велосипедисти рухались найкоротшим шляхом для якомога швидшого подолання відстаней);
зв’язні (поєднані в загальноміську мережу);
комфортабельні ( зручні для пересування велосипедами);
привабливі ( такі, що проходитимуть через прийнятне середовище).
Реалізатори проекту запропонували на розгляд учасників круглого столу своє бачення схеми основних велосипедних маршрутів, що пролягатимуть містом у перспективі до 2020 року. Натомість представники профільних відомств Луцької міської ради повідали реальні можливості прокладення велосипедних доріжок вже у нинішньому році. «Прокладення велосипедних маршрутів потрібно планувати паралельно до реконструкції вулиць, а не вносити зміни вже в процесі будівництва; це не тягне за собою грандіозних фінансових затрат та дає можливість якнайкраще організувати схему вело маршрутів так, щоб вона була зручною для усіх учасників трафіку: пішоходів, велосипедистів та водіїв авто. Наприклад, на 2012 рік нами запланована реконструкція проспекту Волі від вулиці Шопена до вулиці Вавилова, а при сприятливих обставинах, від вулиці Вавілова до Київського майдану. Саме на цьому відрізку доцільно буде прокласти велосипедні доріжки. В наших планах також адаптувати до переміщення велотранспортом парк імені Лесі Українки до кінця поточного року,» - зазначив головний архітектор міста Юрій Казімірук.
«Говорячи про адаптованість міського простору до пересування велосипедом, ми не маємо на увазі лише обладнані території проїжджої частини (хоч це і є основою вело інфраструктури будь-якого міста),» - говорить Ксенія Семенова, керівник проекту «Український інформаційний центр велотранспорту у м. Києві», - «досить принаймні створити сприятливі для велосипедного руху умови, наприклад, обмежити швидкість автомобілів у деяких частинах міста до 40км/год та виробляти компромісні варіанти створення велосипедної інфраструктури,» - ділиться досвідом вона.
Не варто забувати, що велосипед – це екологічно безпечний вид транспорту. І, хоч у Луцьку екологічна криза ще не прослідковується, показники шкідливих викидів в атмосферу все ж примушують замислитись. У минулому році навколишнє середовище забруднилось 14,5 тонами шкідливих речовин, з яких 13, 7 тон – викиди з пересувних джерел, тобто від автотранспорту.
З точки зору туристичної та інвестиційної привабливості міста, розвиток велосипедної інфраструктури стане також величезним плюсом. «Ми кожен день говоримо, що тримаємо курс на Європу, то давайте вже припинимо пустословити і почнемо щось робити! Не може місто вважати себе європейським, якщо у ньому нема відповідних умов пересування. Налагодження сітки вело сполучень сприятиме привабленню інвестицій у наш край та збільшенню кількість туристів. Крім цього, я впевнений, що місцеві бізнесмени теж не лишаться осторонь і візьмуть активну участь у створенні комплексу супутніх послуг. Це буде вигідно і їм, і місту, в якому виробляться усі умови виникнення сприятливого клімату для залучення туристів та інвестицій,» - прокоментував перспективи створення велосипедної інфраструктури через призму специфіки свого відомства начальник управління міжнародного співробітництва та туризму, Микола Іванюк .
В результаті всестороннього експертного обговорення, присутні прийшли до наступних рішень:
1. Створити робочу групу при міськраді, яка координуватиме налагодження та розвиток велосипедної інфраструктури у м. Луцьку.
2. Призначити відповідальним за питання велосипедної інфраструктури у громадській раді при Луцькому міському голові.
3. Розмістити проект прокладення велосипедних маршрутів на сайті Луцької міської ради для громадського обговорення.
4. Інтегрувати схему маршрутів до загальної транспортної інфраструктури міста.
5. Розробити план прокладення велодоріжок по проспекту Волі та у парку імені Лесі Українки.
Усі вищеперераховані стратегічні завдання планують виконати на протязі місяця, а вже на початку весняно-літнього періоду перейти до практичної частини реалізації впровадження велосипедної інфраструктури у місті.
А пам’ятаєте фразу листоноші Пєчкіна зі старого доброго мультфільму: «Я чому раніше такий злий був? Та тому, що у мене велосипеда не було!» Може й справді, крім глобальних економічних та екологічних вигід і переваг, які, без сумніву, важливі, виникнення велосипедної общини покращить загальну атмосферу дружелюбності й привітності у нашому місті?