Популярність органічної продукції зростає. Нам всім хочеться вірити, що ми споживаємо якісну та органічну їжу. Але чи відповідає ця думка реальним показникам.
Як розповідає "Аграрний тиждень. Україна", за останні 6 років ринок органічної продукції в Україні росте в середньому € 3 млн в рік. З 2016 року його обсяг склав € 21-22 млн, свідчать дані Міністерства аграрної політики та продовольства. У нинішньому році, за прогнозами заступника міністра аграрного відомства Олени Ковальової, темп зростання ринку збережеться, обсяг перевалить за позначку в € 25 млн.
Найбільш розвинені сегменти українського органічного ринку — виробництво зернових та молочних продуктів. Компанії-лідери — «Галекс-Агро», «ЕтноПродукт» і «Старий Порицьк».
Усі вони сертифікували такі види діяльності як рослинництво, тваринництво, переробка і експорт/імпорт. Крім того, перша має намір займатися ще й бджільництвом, а друга — торгівлею.
Кожна з цих компаній заявила до органічного виробництва по 40-70 найменувань рослинної, молочної та м’ясної продукції. Підприємства обробляють відповідно по 8,5 тис., 4 тис. і 1 тис. гектарів землі в Житомирській, Чернігівській та Волинській областях, а також мають стадо ВРХ чисельністю 2,4 тис., 1 тис. і 0,7 тис. голів.
Наприклад, ТОВ «Органік Мілк», що входить в структуру «Галекс-Агро», спеціалізується на виробництві молочної органічної продукції. В асортименті — 20 видів готової продукції: молока, кефіру, йогурту, сиру, масла і т.п. Потужність переробки власного заводу — 30 т на добу.
«Уже через місяць після початку роботи стало зрозуміло, що рішення було правильним — на ринку давно сформувався відповідний запит», — розповідають на підприємстві. «Органік Мілк» реалізує продукцію в 23 регіонах України і частково експортує в ОАЕ.
Успішні приклади організації виробництва органічних молочних продуктів демонструють «Старий Порицьк», «ЕтноПродукт», «Житомирський маслозавод», «Тізеш» та ін.
Сукупний асортимент органічних молочних продуктів в Україні зараз нараховує 57 найменувань, розповідає координатор молочного напряму швейцарско- українського проекту «Розвиток органічного ринку в Україні» Руслан Білик.
Розвивається і система збуту органічної продукції. Зараз такий товар пропонують, за інформацією ресурсу OrganicInfo, приблизно в 230 магазинах країни, що функціонують під 73 торговими марками. Серед них великі національні торгові мережі «Сільпо», «Велика кишеня», Novus, «Ашан» і «Метро», а також регіональні роздрібні структури, спеціалізовані крамнички. Більше половини всіх цих торгових точок зосереджені в столиці країни. Асортимент органічного товару в точках продажів досить скромний. Тому поки і обсяги торгівлі відповідні.
Рівень споживання органічної продукції українцями вкрай низький— близько € 0,4 на 1 людину. Наш співвітчизник споживає в 90 разів менше здорової, органічної продукції, ніж пересічний житель Європи, і в 400-600 разів менше громадян «суперорганічних» держав.
За оцінками експертів, з нинішніми темпами зростання вітчизняного ринку потрібно ще років 25, щоб досягти показників Хорватії, Словенії чи Ірландії — € 23-31 на 1 персону.