Часто, коли у людини з'являються скарги на здоров'я, вона не йде до лікаря, а починає займатися самолікуванням.У ролі доктора в такому випадку нерідко виступає працівник аптеки. Але чи має він на це право?
Які саме поради має право давати фармацевт, а які - ні, з'ясував "Собеседник".
Може: розповісти, що є в наявності
Розповісти - прямий обов'язок аптекаря. Він повинен видати відвідувачу всю інформацію про те, які безрецептурні препарати є в наявності, а якщо той просить уточнити показання якогось конкретно, відповісти, що і коли приймається. На цьому все. Якщо відвідувач вирішив, що це адекватна заміна візиту до лікаря, він може вибрати препарат і купити його.
Чи не повинен: радити щось конкретне
Аптекар не має права радити щось конкретне, тому що в подальшому не понесе ніякої відповідальності за це. Продати пацієнтові рецептурний засіб без бланка він теж не має права (хоча, на жаль, таке трапляється).
Може: порекомендувати відвідати лікаря
Чітко прописаних правил, за якими працівник аптеки міг би опитувати відвідувача, не існує, так що критеріїв, коли можна щось продати, а коли людину потрібно відправити в поліклініку, в аптекарів немає. Але фахівці вважають, що будь-яка скарга на довго існуючу проблему або на те, що «ліки не допомагають» - привід порекомендувати звернутися до лікаря. Втім, це не обов'язок працівника аптеки, а його право, професійна і людська етика.
Чи не повинен: відмовляти, якщо відвідувач хоче купити інші ліки
Працівник аптеки може порадити звернутися до лікаря, якщо «краще не стає», але тим не менше не може відмовити у продажу безрецептурних ліків, якщо людина хоче купити щось взамін запропонованого лікарем.
Може: запропонувати щось подешевше
Класична аптечна історія: людина приходить з рецептом і просить продати йому щось дешевше. Таке можливо, але з застереженнями. Згідно з наказом МОЗ, лікарі зобов'язані виписувати рецепти за міжнародними непатентованими назвами (МНН) - в тих випадках, якщо це можливо. В такому випадку в аптеці пацієнтові дійсно можуть продати засіб як дорожчий, так і дешевший. Але в деяких ситуаціях лікарі призначають ліки по їх торговельним найменуванням. В такому випадку сам лікар повинен пояснити пацієнту, чому заміна не підійде. Далі вирішувати самому пацієнту: якщо в аптеці він попросить щось більш дешеве, то відповідальність за заміну буде лежати на ньому.
Чи не повинен: радити замінити дороге дешевим
«Це дуже дорого, купіть краще ось це - це те ж саме, але дешевше» - такі рекомендації працівник аптеки робити не має права, якщо лікар виписав рецепт на конкретний препарат, тобто по його торговим найменуванням. Якщо за міжнародною непатентованою (тобто за діючою речовиною), то тоді аптекар може підібрати те, що за ціною влаштує відвідувача.