Після скандалів, що розгорілися у США з приводу впливу російських ФБ-тролів на вибори американського президента, Фейсбук все сильніше бореться з усілякого роду ботами і тролями. А вирощування ботоферм у Фейсбуці ніколи не припинялося. У кожної SMM-контори (SMM - це Social Media Marketing, або Маркетинг соціальних мереж: так називають фахівців чи організації, які спеціалізуються на просуванні повідомлень у соцмережах) вона своя, - пишуть texty.org.ua.
Адміністрація Фейсбука ввела новий спосіб ідентифікації підозрілих акаунтів – завантаження світлини-портрета. Соцмережа просить людину показати ще одну свою світлину для порівняння, але рідко у кого з ботоводів такі є для їх фейкових акаунтів. Це неабияк ускладнює одночасне ведення багатьох акаунтів. Доводиться вигадувати нові методи.
Водночас із цим, останні кілька років інтенсивно ведеться робота з удосконалення способів бану опонента. І якщо раніше прибрати незручне фото міг навіть ледачий, просто виконавши інструкцію з пункту "поскаржитися", то зараз це вже дорослий бізнес, для якого потрібні професійні навички та інструменти. Наприклад, власний "старий" рекламний кабінет та, відповідно, фб-акаунти з історією.
Крім того, необхідно знати, на що сильніше і на що слабше реагують модератори ФБ – а такі знання можна отримати лише емпіричним шляхом. До того ж, необхідно ПОСТІЙНО з цими опціями експериментувати і оновлювати знання.
Звичайною практикою топових фейсбукерів стала наявність запасного акаунту, на якому можна перекантуватися, доки не звільнять з інтернет-тюрми основний профіль.
Існує також широкий перелік робіт чорних есемемників, які зазвичай в бізнесі працюють на посадах фахівців з антикризового піару, конкурентної розвідки або SERM (Search Engine Reputation Management, або діяльність з очищення мережевої репутації замовника на стику SMM, PR, SEO).
Мета їхньої діяльності одна: якщо говорити просто, змусити опонента страждати - або втрачаючи гроші, перспективи розвитку чи клієнтуру, або читаючи про себе брехню/ незручну правду, або просто не даючи йому працювати. Якщо кампанія повноцінна і довга, то може йти мова про тисячі доларів.
В Україні існує десь три десятки команд зі чорного піару. Деякі мають свою спеціалізацію.
Теоретично існують неписані правила не працювати безпосередньо проти колег-технологів, лише проти об'єкта замовлення. І не працювати проти своєї держави. Втім, чи самі вони дотримуються цих принципів, оцінити не можна. З Росії може йти замовлення на дискредитацію чи просування якогось українського політика через посередника.
Чорними технологіями активно користуються на банківському, розробницькому та аграрному ринках, тобто там, де є високий рівень конкуренції. Також нерідко війни затівають між собою місцеві еліти.
Що буде в 2018-му році? Набагато активніше почнуть використовувати Twitter, натомість забудуть ОК і ще більше зменшать роботу в VK. Продовжать свій активний розвиток Viber і Telegram, перший в якості низової комунікації соціальних груп, другий – як тематичні канали на будь-який смак. Бюджети на чорні технології мають тенденцію до росту, особливо коли на носі наступні вибори.