Уряд України обмежив швидкість руху автомобілів у містах. Система контролю та відповідальності за порушення правил дорожнього руху, однак, залишається старою, - пише dw.
У 2017 році в Україні сталося майже 117 тисяч ДТП, 19 тисяч з яких - з постраждалими.
За даними дослідження Всесвітньої організації охорони здоров’я: при швидкості 60 кілометрів на годину - зупинний шлях становить 55 метрів, а імовірність летального результату при зіткненні із пішоходом - 82 відсотки. Натомість при швидкості 50 кілометрів на годину - зупинний шлях складе 40 метрів, а імовірність летальних наслідків знизиться до 20 відсотків. Цей чинник став вирішальним при створенні закону.
Саме тому з нового року обмеження швидкості руху у населених пунктах вступило у силу, однак система посилення відповідальності залишилася такою, як і була до цього. Парламентський комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував повернути уряду документ на доопрацювання.
Члени профільного комітету вважають, зокрема, надзвичайно дискусійними норми, що передбачають сувору регламентацію поведінки водія та пасажира при зупинці та перевірці поліцейським транспортного засобу.
МВС хоче, аби на вимогу поліцейського, водій вимкнув двигун транспортного засобу та вийняв ключ із замка запалювання, передав для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, поліс обов’язкового страхування та інші документи, поклав руки на кермо, тримаючи їх у полі зору поліцейського, та не виходив з транспортного засобу без дозволу поліцейського.
У депутатів також є питання й до ініціативи МВС розміщувати на службових авто без розпізнавальних знаків фото- і відеотехніку, з використанням в подальшому отриманої інформації.
Члени комітету вказують, що надзвичайно корупційним є пункт законопроекту, який дозволяє працівникам поліції проводити огляд водія на стан алкогольного чи наркотичного сп’яніння без свідків.
Головною ідеєю урядового законопроекту є значне збільшення штрафів за порушення ПДР. Так, за перевищення максимально дозволеної швидкості руху більше ніж на 50 кілометрів на годину пропонується встановити штраф 3400 гривень. Таку ж саму суму штрафу пропонується встановити за залишення місця ДТП та передбачити можливість позбавляти за це винуватця права керування транспортним засобом на строк до шести місяців. Також у двадцять разів - до 10200 гривень - передбачається збільшення розміру штрафу за управління транспортом без права керування, а за повторне порушення - 40800 гривень. Особи, позбавлені права керування, порушивши закон, мали б сплачувати штраф у розмірі 20400 гривень, а за повторне вчинення цього порушення впродовж року - 40800 гривень.
Швидкість у містах в Україні обмежена 50 кілометрами на годину. Але чи хтось дотримується нових правил? Адже порушення ніхто не фіксує.
"Ініціатива правильна, але за таких високих штрафів та значно менших зарплат поліцейських, існують високі корупційні ризик, що правоохоронцям пропонуватимуть хабарі й вони на це погоджуватимуться. Тут потрібні додаткові дієві запобіжники", - вважає експерт з правоохоронної діяльності Центру політико-правових реформ Борис Малишев.
Окрім значно збільшених штрафів, в урядовому законопроекті також йшлося про удосконалення системи автоматичної фото- та відеофіксації порушень правил дорожнього руху.
"За діючого законодавства вже можна було встановити камери на дорогах, однак увесь процес більше двох років йде мляво, оскільки немає політичної волі запровадження дієвої системи контролю за порушенням правил дорожнього руху", - вважає експерт.
Він переконаний, що без запровадження системи контролю та відповідальності за порушення правил дорожнього руху, обмеження швидкості у населених пунктах не дасть результатів.
Оскільки нові штрафи та відеофіксація порушень не вступили в силу, українські водії, навряд чи поспішатимуть дотримуватися на дорогах швидкості 50 кілометрів на годину.