"Сніг зійшов - зійшов асфальт", - ця фраза уже стала народною, у деяких місцях асфальт зійшов ще декілька сезонів тому, а деінде, здається, взагалі дороги зазнали якогось бомбардування. Як захистити свої права, якщо ви потрапили у ДТП? Як довести, що пригода сталася через стан дороги? Як підготуватися до суду? Про це та інше - консультує читачів 0332.ua адвокат з адвокатського об'єднання "Правовий стандарт".
У редакцію звернувся лучанин Микола Смілянець. Він пошкодив автомобіль через вибоїну, але вже розчарувався, відстоюючи свої права.
"Пошкодив автомобіль через величезну вибоїну на дорозі. Зупинився, були свідки, чекав патрульних. Приїхали не так і швидко, але я сподівався що складуть протокол за ст.140 ч.4 КУпАП. Але патрульні переконані, що я не слідкував за дорогою і сам винен. Вони задокументували ту дорожню ситуацію. Але тепер мушу доводити, що це не «дорога винна чи дорожні служби», а що я сам спричинив таку ситуацію. Яма залишилась. Але я вже пожалкував, що викликав їх. Поремонтувати машину, мабуть, легше, аніж доводити свою правоту".
Адвокат з адвокатського об'єднання "Правовий стандарт" Ігор Мамченко відповідає на запитання:
- Для відповіді на це питання потрібно розрізняти дії водія у цій ситуації та дії працівників поліції при оформленні матеріалів ДТП.
Згідно з п. 2.3 ПДР, водій повинен бути уважним на дорозі, а пункти 12.1 і 12.3 свідчать про те, що при виборі швидкості необхідно враховувати дорожню обстановку, і в разі появи на смузі перешкоди, яку водій здатний об’єктивно виявити, зменшити швидкість або зупинитися. За порушення цього правила ст.124 КУпАП передбачено штраф або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.
ПЕРШОЧЕРГОВІ ДІЇ
В першу чергу при виникненні ДТП - потрібно зупинитись, включити "аварійний" сигнал фар і встановити знак аварійної зупинки. Автомобіль при цьому переміщати не потрібно.
Перш ніж викликати працівників поліції зафіксуйте на фото та відео відрізок дороги та дорожню обстановку. Увагу слід звернути перш за все на відсутність огорожі ями, знаків "Увага" або "Погана дорога", погодні умови. Сфотографуйте яму та видимі пошкодження автомобіля. На фото має бути чітко видна дорога, видимі дорожні знаки, а також положення авто з прив’язкою до місцевості (наприклад, на тлі зупинки) – суд прийме це як доказ, якщо з відзнятого видно, що яма непомітна. По можливості забезпечте наявність кількох свідків, запишіть їхні телефони та імена. Добре буде знайти свідка, який підтвердить, що в цьому місці ями вже давно.
СПІЛКУВАННЯ З ПОЛІЦЕЙСЬКИМИ
Після прибуття працівників поліції вимагайте складання протоколу на осіб, відповідальних за утримання ділянки дороги. У своїх письмових поясненнях водій детально має описати, що дотримувався ПДР, швидкість була незначною, однак через відсутність дорожніх знаків, обмежену оглядовість, погодні умови, тощо, водій не зміг уникнути попадання у яму.
Також у письмових поясненнях водій має описати пошкодження, яких зазнало авто та описати розміри ями (ширину, висоту). Потрібно чітко пояснити інспектору, що перешкоду або яму ви не бачили, або після того як наблизилися на достатню для оцінки її розмірів відстань, зрозуміли, що можливості її об’їхати немає (справа і зліва були машини); вчасно зупинитися ви намагалися, але не вийшло (яму побачили запізно, раніше її помітити не мали можливості).
Якщо було темно і яма не обгороджена/підсвічена, то можна просто вказати, що її видно не було. В поясненні до протоколу, слід зазначити, що у водія є фото, відеоматеріали, які зберігаються на флеш-пам’яті (докази).
СХЕМА ДТП
Прослідкуйте, щоб поліцейськими було складено схему ДТП із замірами розмірів ями та інших відстаней на дорозі. У схемі має бути зазначено про відсутність попереджувальних знаків, погодні умови та пору доби (видимість). Також бажано взяти номери телефонів у понятих, яких залучають при складанні схеми (якщо на схемі «випадково» згодом з’являться зміни).
Дуже уважно перегляньте схему ДТП, складену інспектором, відзначте на ній всі зауваження, які ви змогли виявити. Часто суди при розгляді справи вказують на те, що на схемі не видно гальмівного шляху. Прямо там напишіть причину, по якій його не видно, наприклад, робота АБС або дощ.
ВИКЛИК ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ОСОБИ
Вимагайте у інспектора виклику на місце ДТП представника власника дороги. Він має виїхати на місце ДТП і поставити свій підпис на схемі. Якщо за штатним розкладом обов’язок стежити за дорогою лежить саме на ньому, бажано вимагати, щоб він тут же написав пояснення.
ЯКЩО ПРОТОКОЛ СКЛАДАЄТЬСЯ НА ВОДІЯ
Вимагайте перенесення розгляду справи на підставі того, що потребуєте юридичної допомоги. Пояснення можна надати через деякий час в відділенні поліції, з’явившись туди за викликом з адвокатом. В поліції потрібно наполягти на тому, щоб протокол склали на посадову особу, відповідальну за стан доріг.
Якщо протокол, незважаючи ні на що, склали на водія, то цей протокол розглядається в подальшому судом. У суді потрібно буде на підставі описаних вище доказів довести, що вини водія у потраплянні в яму немає, оскільки він вжив усіх необхідних для цього заходів та дотримався ПДР. Аргументи інспектора про те, що водій їхав дуже швидко і не зупинився через це або не об’їхав яму легко спростувати, вказавши на п.12.9 ПДР, який забороняє різко гальмувати, різко міняти положення авто на дорозі і їхати надто повільно.
ЯКЩО ПРОТОКОЛ СКЛАДЕНО НА ВІДПОВІДАЛЬНУ ОСОБУ
Далеко не завжди поліцейські звинувачують у такому ДТП (попаданні в яму) водія. У такому випадку інспектор складає протокол на відповідальну посадову особу підприємства-власника, балансоутримувача або підрядника дороги, який зобов’язаний стежити за її станом. Згідно п.1.5 ПДР дії або бездіяльність учасників дорожнього руху не повинні створювати небезпеку або перешкоду для руху, загрожувати життю і здоров’ю. Відповідальність за це передбачена ст.140 КУпАП (порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автодоріг та вулиць …) у вигляді штрафу. У цьому випадку потрібно отримати в ДАІ копію протоколу (або постанови суду про притягнення посадової особи до відповідальності) і разом з нею відправлятися в суд з цивільним позовом про відшкодування збитків, або страхову компанію (якщо є поліс КАСКО).
СТРАХОВА КОМПАНІЯ
Якщо є поліс КАСКО, потрібно відразу ж повідомити про ДТП страхову компанію, провести оцінку збитку і подавати документи на відшкодування. Часто страховики надають юридичну допомогу в суперечці з дорожниками, присилають на суд свого представника (якщо протокол складений на водія). Після відшкодування збитку водію, страховики подають позов на шляховиків самостійно.
ПІДГОТОВКА ДО СУДУ
Доказами є будь-які дані, які мають відношення до справи. В залежності від ситуації (обраної лінії захисту), можна вислати запити:
- В МНС і / або Гідрометцентр про погоду в момент ДТП;
- В Службу автомобільних доріг про те, коли востаннє був ремонт цієї ділянки;
- В ДАІ про те, хто є власником дороги;
- У Держстандарт України про те, в якому стані повинна бути дорога відповідно до ДСТУ.
ЕКСПЕРТИЗА ЗАВДАНОЇ ШКОДИ
І для страхової компанії, і для суду потрібно провести експертизу автомобіля – замовити її краще у судового експерта. Перед проведенням експертизи бажано провести діагностику автомобіля на СТО.
Оцінка збитків є невід’ємною частиною позову, який ви пред’являєте до суду.
РОЗГЛЯД У СУДІ ЦИВІЛЬНОГО ПОЗОВУ
Вимагати потрібно відшкодування моральної і матеріальної шкоди, витрат на евакуатор, діагностику автомобіля на СТО, експертизу, та юридичну допомогу (про що суду необхідно надати відповідні докази оплати послуг). Представник дорожньої служби, швидше за все, буде затягувати справу, вимагаючи повторної експертизи (а якщо ви вже встигли відремонтувати свій автомобіль, її провести досить складно). У деяких випадках інспектор невірно встановлює посадову особу відповідальну за утримання дороги в належному стані. А коли суд відмовляє у притягненні її до адмінвідповідальності, то виходить двомісячний строк на притягнення її до відповідальності. В даному випадку судова практика говорить про те, що встановити відповідальну особу може суд і під час розгляду цивільного позову водія про відшкодування збитків, оскільки обов’язковим елементом цивільної відповідальності за шкоду, завдану майну є вина її завдавача.
Врахуйте, що засідань може бути досить багато. Крім того, на рішення суду може бути подана апеляція та касація. Так що справа затягнеться надовго (з урахуванням того, що до цього хотіли притягнути до відповідальності водія).
ПІСЛЯ СУДУ
Отримати рішення на користь далеко не означає отримати присуджену грошову компенсацію оскільки Державна виконавча служба не спішить стягувати такі борги. Дороги ремонтуються зазвичай з місцевого бюджету, з якого отримує зарплату і державний виконавець. З цієї ж причини дуже неохоче і довго приймають рішення на користь автовласників і суди – вони також отримують гроші з того ж бюджету. Але наполегливість і скарги допоможуть отримати відшкодування шкоди.
Якщо б усі постраждалі від стану наших доріг водії звертались до суду і хоча б частково отримували рішення на свою користь, то можливо посадовці у владних кабінетах для себе таки вирішать, що дешевше вчасно і якісно ремонтувати дорожнє покриття?