Чим активніше розвивається інтернет-торгівля, тим активніше користуються надмірною довірою покупців і шахраї. Чи не щодня правоохоронці реєструють скарги на недобросовісних продавців, невідповідність якості та вартості товарів. Як не потрапити на гачок до шахраїв?
Адвокат Луцька з адвокатського об'єднання "Правовий стандарт" радить користуватися кошиком на сайті, перевіряти товар та моніторити вартість на інших ресурсах, аби не переплатити.
Марина Шевчук, Луцьк: Купила в інтернеті через фейсбук верхній одяг, спілкувалася з менеджером, робила заміри, але товар прийшов неякісний і не в тому розмірі. Зробила предоплату у 100 відсотків, на приватну картку фізичної особи. А тепер - ця людина відмовляється і спілкуватися, і робити заміни і повертати гроші. Переписка збережена і є чек на перерахування коштів. Як мені діяти? Як повернути кошти?
Коментує адвокат з адвокатського об’єднання «Правовий стандарт» Артур Мельничук:
- По перше, варто розуміти, що зараз в Україні фактично немає механізму регулювання інтернет-торгівлі і, зокрема, захисту тих, хто наважується здійснювати там покупки.
Такі угоди можливо відстежити і, в разі шахрайства, допомогти з вирішенням проблеми.
Якщо ж, замовити товар по телефону, підтвердити дійсність угоди дуже складно. Це може стати перешкодою в доказі того, що вас обдурили.
Якщо ви зважилися на це, обов'язково перевірте його рейтинг і вивчіть відгуки про них попередніх покупців. Але краще все ж користуйтеся кур'єрською доставкою з післяплатою або сервісом поштових платежів післяоплати. Платіть тільки за товари без дефектів та пошкоджень.
Не звертайте увагу, якщо кур'єр або працівник пошти вас квапить підписати акт отримання товару. Перевіряти товар - ваше законне право, як і відмовитися від оплати неякісного продукту.
Якщо після отримання замовлення, ви виявили несправності в роботі товару, або брак - не намагайтеся його розібрати або полагодити. Особливо це стосується техніки. Залиште це гарантійному сервісу. Якщо ви зірвете пломбу, відповідальність за дефект і оплата ремонту ляжуть на ваші плечі. І навряд чи ви зможете довести, що він уже був з несправностями до втручання.
Поясніть, що ви готові заплатити тільки обумовлену ціну. Якщо продавця це не влаштовує, підкресліть, що ви не станете забирати і оплачувати товар, а витрати на доставку (пересилання) ляжуть на його плечі. Після такої ситуації обов'язково розкажіть про неї у відгуках і зверніться в службу підтримки інтернет магазину.
А ще - перевіряйте характеристики товару на сайті виробника або на декількох інших ресурсах. Так ви не купите товар дорожче його середньої вартості.
Що робити, якщо ви скористались послугами недобросовісного продавця?
Однозначно - звернутися в службу підтримки торгового майданчику і правоохоронні органи. Всі угоди, оформлені через корзину, на більшості торгових майданчиків потрапляють під програму захисту покупок. Це означає, що вам повернуть гроші за замовлення, який ви оплатили і не отримали (або отримали неякісний товар). Наприклад, онлайн-маркет Bigl.ua відшкодовує до 5 тисяч гривень, маркетплейси Prom.ua та Crafta.ua - до 3 тисяч грн. Щоб отримати грошову компенсацію, потрібно детально описати ситуацію фахівцям служби підтримки. Також докласти всі докази шахрайства: номер замовлення, лист-скріншот, СМС про його статус, чек, листування з продавцем, а також можуть просити надати копію заяви в правоохоронні органи.
Також можете звернутись до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (http://www.consumer.gov.ua).
Пам'ятайте, покупець має право розірвати укладений через інтернет договір і повернути товар впродовж 14-ти днів з моменту одержання товару. Але при цьому товар повинен бути у незмінному стані.
Будь-які витрати, пов'язані з поверненням продукції, покладаються саме на продавця.
Якщо продавець не повертає сплачені кошти за товар або послугу у разі розірвання договору, покупець має право нараховувати пеню у розмірі 1% від вартості продукції (послуги) за кожний день затримки повернення коштів.
Якщо у Вас є контактні дані продавця або виробника, є підтвердження оплати товару, то я б рекомендував звернутись з письмовою претензією, де вказати нарахування штрафу, а потім до суду.
Якісно зробити усі ці кроки, Вам допоможуть професійні адвокати, які мають багаторічний досвід у захисті прав споживачів, та успішному вирішенні таких справ.
Контактну іноформацію адвокатів об'єднання знайдете за посиланням.
Читайте також: