Навіщо Палиця зацікавився контрабандою, "євробляхами" та польськими митними базами?

У волинському політикумі завжди спекотно, незалежно від пори року. Від Страсного тижня починаючи і досі триває активність голови Волинської обласної ради Ігоря Палиці у питаннях роботи митниці. Несподівано Ігор Петрович зацікавився і контрабандою, і «євробляхами», і навіть польськими митними базами.

Спробуємо розібратися, що це може означати, - пише Наталія Пахайчук на "ВолиньPost" .

Весняне загострення

«Якщо держава не бореться з контрабандою, то це будемо робити ми, область», - заявив Палиця під час сесії облради 4 квітня. Давши людям пересвяткувати, Ігор Петрович у боротьбі з контрабандою гучно вийшов зразу на «міжнародний» рівень. 13 квітня він написав лист до Генерального консула Республіки Польща у Луцьку з пропозицією боротися з контрабандистами спільно. А саме, забезпечити спільний доступ до польських митних баз. Кому - не уточнив. Мовляв, через кордон туди-сюди їздять машини забиті товаром. Палиця вважає, що таких ділків з товарами фіксують лише поляки, а от на українському кордоні комерсанти нібито ставлять нулі, і наші митники на цьому заробляють. Детально підозри посадовця у зловживаннях на кордоні можна побачити на сайті обласної ради, де лист є у вільному доступі.

Що це було і заради чого поки не зрозуміло. Але на лице той факт, що ще жоден голова облради в Україні не пробував займатися міжнародною політикою подібним чином, адже це прерогатива МЗС і спеціально навчених людей.

Начальник Волинської митниці Віктор Крівіцький , якому особливо дісталося на горіхи від підконтрольних УКРОПу ЗМІ, своєрідно прокоментував ці "тілорухи": «Ігор Палиця погано поінформований про стан справ на митниці і ті, хто порадив діяти у подібний спосіб, його сильно підставляють».

Щодо митних баз поляків, до яких так хоче мати доступ голова облради, то доступ в українських митників давно є і ними користуються у щоденній роботі.

Можливо, посадовцю чимось не до душі теперішній керівник Волинської митниці, яка останні декілька років перевиконує плани з митних зборів і за ці кошти ремонтуються дороги. Волиняни вже встигли забути про жахи траси на Львів, насолоджуються рівним асфальтом на Володимир і очікують подібного ще на сотнях кілометрів автошляхів уже цього року. Але якщо дискредитувати керівника митниці і навіть добитися його заміни, то на деякий час можна дестабілізувати роботу митниці, а значить - зірвати ремонти доріг і тим самим послабити позиції уряду та Президента, яким дуже потрібно до виборів 2019 року відремонтувати якомога більше доріг.

Так це чи ні, ще побачимо, але подібну тактику тиску на митницю Ігор Палиця уже застосовував, коли працював головою Одеської ОДА. Щоправда, тоді мотивом взяти під контроль митницю були бізнесові інтереси групи «Приват» у торгівлі нафтопродуктами.

Досвід не проп’єш

Політичний істеблішмент досі пам'ятає, як в мережу потрапила скандальна переписка Ігоря Палиці з нардепом Віталієм Хомутинніком і саме інформація, викладена в смс-ках стала приводом чи то причиною звільнення начальника Одеської митниці Анатолія Макаренка. Про це у колонці «Викорчувати, щоб вижити» для авторитетного видання «Дзеркало тижня» писав аналітик паливного ринку Сергій Куюн. Після цього на Одеській митниці за рік змінилося семеро начальників, поки голова Одеської ОДА Палиця не затвердив лояльну кандидатуру.

За інформацією Куюна, це було потрібно для того, щоб на нафтопродукти Привату занизити митну вартість для зменшення нарахування ПДВ. Якщо ж посадовці ДФС відмовлялися, то швидко виходив сюжет по «1+1» про митників-корупціонерів. На підтвердження цієї тези експерт навів дані, що за підсумками 2014 року майже третина бензину, проданого заправками «Привату», мала невідоме походження. Інакше кажучи, бралася з нізвідки. Оціночно продажі бензину групою становили 930 тис. т, тоді як контрольована групою «Укртатнафта» виробила близько 460 тис. т, а по імпорту було завезено 150 тис. т. Таким чином, 320 тис. т, або 30% продажів, «виникли з повітря». Виходить, з них не були сплачені і податки. У цінах і при валютному курсі минулого року акциз і ПДВ на такому обсязі становили близько 2,5 млрд грн.

Тобто, Ігор Палиця добре знає як «випиляти» неугодну людину з посади, якщо на кону ласий шмат або політична вигода. Головне забезпечити достатній рівень шуму на старті плану.

Ми будемо і надалі стежити за розвитком подій навколо митниці та інформувати про їхні наслідки.

Нагадаємо, волинські депутати, за ініціативи голови обласної ради Ігоря Палиці, звернулись до Генерального консула Республіки Польща у Луцьку Вєслава Мазура, аби той посприяв наданню українцям доступу до інформації про завантаженість автомобілів з польських митних баз. Однак, у консульстві кажуть – вони некомпетентні вирішувати такі питання